fredag, mars 06, 2015

Bagels!

I går fick jag en sån längtan till New York och bagels att jag var tvungen att baka ett gäng idag.
Tack och lov är det faktiskt inte så långt kvar tills vi åker nu. Bara en månad. Wihooo!
Jag fullkomligt älskar bagels i alla fall. Ett av mina favoritbröd tillsammans med typ tunnbröd, baguette och lite andra goa bröd... ehh.

I alla fall. Jag utgick ifrån mitt enkla recept från i höstas där jag skippade kokningen. Denna gången slog jag på stort och kokade dem iaf och det blir ju så himla gött. Okokade blir också goda såklart.

Receptet på de okokta hittar du här.






Till 24 st bagels behöver du:
1 pkt jäst (50g)
1 l kallt vatten (inte iskallt såklart)
1 msk olivolja
några nypor salt
3-4 msk sirap
ca 25 dl vetemjöl special (Låter sjukt mkt jag vet).
Olivolja till bakplåtspappret
1 ägg att pensla med

Garnering:
Något gott salt, solrosfrön, vallmofrön eller linfrön

Gör såhär:
1. Smula jästen i en bunke och tillsätt fingervarmt vatten. Låt jästen lösas upp, sätt på maskinen och tillsätt salt, sirap och lite mjöl i taget. Spara lite mjöl. Degen ska vara ganska kompakt. Låt jäsa i ca 40 minuter.

2. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela upp den i 24 bitar. Jag delade min i två, vägde och fick det till att mina bitar skulle väga 120g styck. Då får du fina och jämna bagels.

3. Rulla varje bit till en rund bulle på det där klassiska viset och låt dem stå några minuter. Sedan sticker du hål i dem, formar till en bagel och lägger dem på plåtar med bakplåtspapper (som du smörjt in lite extra med olivolja för att de lättare ska lossna). Låt jäsa i 15 minuter.

4. Sätt ugnen på 225 grader.

5. Koka upp en stor kastrull med vatten och låt det sjuda lite. Det ska inte koka för hårt när du lägger i dina bagels.

5. Ta den första plåten och lägg ner två-tre bagels i det sjudande vattnet. Låt de vara i kastrullen i ca 1-2 minuter på varje sida.

6. Vispa upp ett ägg och pensla bagelsen med det och strö över något gott.

7. Ställ in i ugnen i ca 15 minuter.

8. ÄÄÄÄÄÄT!!! gärna med cream cheese för den bästa NY-feelingen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar