måndag, oktober 13, 2014

En smarrig tomatsoppa

När jag råkat köpa för många tomater och de flesta blivit lite väl mjuka är det denna soppan jag gör här hemma. Det händer ju iof att jag gör den annars med. Men jaja.

Den är superenkel och blir jättegod! Funkar både som middag och förrätt.
Precis som med andra soppor kan man variera den såklart. Här kommer ett ungefärligt recept.















Du behöver:
Ett gäng tomater, stora, små spelar ingen roll. Men ca 10 stora och 10 små kanske.
Lök av något slag, salladslök eller purjolök tycker jag om.
Olivolja
Salt
Peppar
Örtkryddor (färsk timjan, oregano eller basilika rekommenderar jag)
Vitlök (2-3 klyftor beroende på hur mycket du ska andas på folk efteråt)


Gör såhär:
– Sätt ugnen på 200 grader
– Ta fram en form av något slag.
– Skär tomaterna och löken i bitar. Lägg ner i formen och häll över rikligt med olivolja.
– Rör runt så alla tomater fått olja på sig. Krydda med vitlök, örter, salt och peppar.
– Ställ in i ugnen i ca 15 -20 minuter.
– Häll över i en mixer och mixa tills soppan är slät.
– Servera med lite färska kryddor, parmesan, färskt bröd eller något annat gött.


Den här soppan går som sagt att variera. Jag har haft i grönsaksfond, morötter osv ibland när jag haft det hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar